Judith



Det bor en söndags skole fröken i mig, en kvinna vid namn Judith, Judith Olson. (Ps. NEJ JAG ÄR INTE BESTATT. lite skådespeleri bara)
En Högst "seriös" person..Hon bor inne i mig och manifisterar sig med jämna mellanrum för att tillrättavisa allt och alla, genom att berätta om Jesus och när han går på vattnet. Hon slänger bibelord i huvudet på folk ja, kanske allra mest har hon fått jobba med mina sambos och lilla mimi, (Uppsala mimi). Med att driva ut ett och annat och bara helga dem för att gå ut i ett seger rikt liv med kristus vår frälsare, halleluja.

Judith finns där för att ständigt påminna mitt riktiga jag vart ironin verkligen har för betydelse för mig. Distans, Distans à la slå mig ur min klaustrofobiska panik i hur komiskt så otroligt mycket inom kyrkan är. Definitivt inte hur komisk Gud är, utan hur fel saker och ting kan bli när vi skall försöka efterlikan...Och hur fantastiskt mycket man som kristen hela tiden FÖRSÖKER och kämpar för att nå upp till att vara Kristen. Hon påminner mig om vad hjärtat så ofta tappar bort. Verkligheten.
För den har hon tappat. 
Judith är person jag skapar för att ge utlopp för alla felsägningar, klumpigheter, alla steg runt den heta gröten all den skit man kan hitta på som helgad kristen. Alla dessa som dömmer ut folk för deras percings, trasiga jeans och musik smak. Men nu får de vara nog. NU får jag ta överhanden igen. Hon gör mig totalt matt.

Jag är trött på mitt alterego Judith för hon får mig att fly från att verkligen ta tag i mig själv och låta hjärtat arbeta sig igenom allt det där de så ofta struntar i. Hon får mig att glömma bort varför jag är här. Eller vara en ursäkt för att strunta i varför jag är här. Hon tar för mycket plats. Ironin har om så för en kort stund satt mig i en roll. En perfekt mask att gömma sig bakom.
Hon är användbar men hon tar lätt överhand. Hon kommer inte försvinna.. men hon måste tonas ner...lite...

Ni kanske får träffa henne nångång..hon kan vara oerhört obehaglig..för hon är så fantastisk irriterande. Det är tex hon som säger "inga leenden i kyrkan" som några av er saroniter kanske minns..men nu har hon fått fnatt. Hon gör folk fantastiskt nervösa. Till min lycka. Moahhaha..men nu räcker de. Lite i alla fall.




Det är slitsamt att gå bibelskola. På ett BRA sätt.
Hela hjärtat känner på sig att förändringens vindar blåser, Att Helige ande smyger sig in på djupet...helt enligt min vilja visserligen. Men man är inte alltid så medveten om vad som gömmer sig där nere i de stora valven. Vad den helige ande tar upp och börjar jobba med.
Och man börjar lite lätt kräla iväg för att fly verkligheten. Men jag Vill förändras, jag vet att min Gud är en God Gud. Jag vet det. Och jag litar på honom. Jag väljer att lita på honom. Jag måste bara välja att släppa på mig själv och ge mig åt Gud. Jag vet att även om de kommer svida lite så kommer de bli så bra när han är klar och resultatet kommer göra mig mycket starkare. Till en bättre människa. Jag vill bli en bättre människa.




Kommentarer
Postat av: Miriam

Neeej Juuudiith!

2006-09-13 @ 18:15:52
Postat av: Anna

http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,886477,00.html så det så.

2006-09-14 @ 20:54:01
Postat av: jibbs

tack för den!

2006-09-15 @ 17:08:31
Postat av: annak

vad är det för bull, Jan Guillou kan slänga sig i väggen.

2006-09-15 @ 17:28:59
Postat av: Lunte

Hehe. Anna har inget med den att göra. Jag som larvar mig. Tycker om dig. Kram

2006-09-15 @ 22:22:29
Postat av: jibbs

Jo, informationen har redan nått mig lunts..hehe.
jag blev väääldigt sårad..hehe.
love.

2006-09-16 @ 12:34:11
Postat av: Lunte

Föresten så saknar jag dig Johanna, det jag sa i sommras stämmer fortfarande. Erbjudandet står kvar.

2006-09-16 @ 16:20:27
Postat av: jibbs

haha,what. vilket erbjudande?

saknar tillbaka.kommer du hem till jul?

2006-09-17 @ 01:14:15
Postat av: Riktige Lunte

Nan som driver med oss tror jag. Vet inte om jag kommer hem. Har inte bestamt mig. Alskar dig!

Kram Lunte

2006-09-17 @ 08:10:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback