Vad i hela friden händer i nordkorea?

Hej.

Jag och min fru + x antal bröder såg i igår filmen, "scotlands sista kung" eller vad den nu heter, den handlar i alal fall om idioten Amin som lekte diktator nere i uganda på 70-talet ( min bäste väns land, vilket gör mig ännu mer...låt mig säga så här..arg!)
Jag tittar och chockas över psykfallet som dödar den ena efter den andra varvat av skratt och världens skönaste personlighet till att bli fullkomligt paranoid och ..jag spritt spångande galen.

Och jag och min fru frågar oss stilla när vi lagt oss för att sova. Hur i hela friden lyckas dessa galningar komma till makten? Hur?
Stalin, Hitler, Mao, napoleon, pol pot och alla andra galna idioter. Hur?
Och de som hände i Uganda var inte så himla länge sen..de va ju typ bara typ 30-40 år sen.?.jag blir smått mörkrädd. smått...

Och så landar mina tankar efter x antal ord om hur galen världen varit och är... tillslut i nordkorea..
Jag frågar mig med bävan... vad i hela friden försegår i detta land bakom alla kulisser, vill man ens veta?
...jag har sett barnhems kulisser i kambodja..otrevligt och obehagligt... men tänk då ett helt land. Vad vad händer bakom dom kulissera egentligen... Kur sen en vardag ut för en "vanlig" nordkorean, vad gör han/hon, vad känner han/hon, vad upplevs..?
Får man verkligen låta människor/land/ledare bara hålla på?
Pinsamt nog är jag så sjukt oinsatt i allt sånt här..men reagera kan jag.

Så jag gick till biblioteket och låna två böcker om nordkorea. Här skall läsas på.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback