söndag.

En vecka har gått, hur vet jag inte. den bara sprang igenom mig.

Veckan har präglats av läsande och firande av "50år med kvinnliga präster" och satt igång en brottnings process i mig själv. Inte för att den är ny..men ändå ny. Här sitter jag och läser till präst, och är kvinna... visst vill jag bli präst, men Bibeln är ju också min auktoritet...då måste min kallelse också grunda sig i Bibeln..bla bla bla..ja så de har jag grubblat över.

Sen tog jag Paus när de blev helg och har hängt med mimmi och Frida och käkat räkor och i lördags hängde jag med Jacko, de va as nice!

Idag har jag

 Varit på Livets ord (mimmi o frida ville se hur de va)
 Ätit massa
 tagit nattvarden 2 ggr 
 Fikat 3 ggr
 varit på 2 gtjs.

och här sitter jag nu. Måste gå och läsa in mig lite på morgondagens föreläsning..ahh.. just de. Åker hem på onsdag. woop. skall predika på fredag woop woop.

hej så länge.


Kommentarer
Postat av: Ida

Johanna, lyssna på bibeln. Hade Gud velat ha kvinnliga präster hade det stått där.

Postat av: lilla lilla ja.

118100 säger ju till och med att du kommer bli en bra präst. man ska alltid lita på 118100.

(måste du ha på dig såna där fula prästkläder när du är klar??)

2008-10-13 @ 23:24:45
URL: http://jajks.blogg.se/
Postat av: jibbs

Ida: jag kan inte riktigt läsa de så enkelt..



lilla lilla ja: Kanske skulle strunta i Bibeln helt o bara lyssna på 118100 haha.

Prästkläderna kommer jag att ha vid gudstjänster ja om jag jobbar i Sv. kyrkan. Jag tycker dom är vackra.

2008-10-14 @ 18:14:10
Postat av: O.

Gud, eller Bibeln - vilken är den högsta auktoriteten? Eller i Kristi fall, den lägsta...



Problemet, som jag ser det, är att det tagit kyrkans män 1800 år innan vi börjat viga kvinnor till prästtjänst. Ett annat aber är att en del tomtar har svårt att acceptera det beslut som fattades 1958.



Att brottas med sin kallelse är jobbigt nog utan obalanserade genusperspektiv. Känns prästkläderna beiga finns alltid snyggare (& dyrare) alternativ.

2008-10-15 @ 22:43:37
URL: http://www.ud-din.se/foodblog
Postat av: Ida

Du bör inte fundera igenom att det faktum som säger att präster våldtar småpojkar kanske faktiskt också har stöd i den kristna tron och liknande? Om man väljer att se bibeln på det sättet?

2008-10-17 @ 08:48:31
URL: http://stenarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback