från ett stökigt rum

Nyss hemkommen från engelska parken, geijersalen för att vara exakt. Har varit på en fantastisk föreläsning idag om Islam, idag tog föreläsaren upp intressanta ämnen som könsstympning och de olika formerna av huvudbonad. jag hade ingen aning egentligen om alla olika sorters sjalar eller vad man vill kalla dem, visste ni?

De finns:

-hijab, den vanligaste sjalen i sverige..skulle jag tro. täcker huvudet.

-Khimar, är något längre huvudduk som öven täcker axlarna.

-Chador, som ett stort svart tygstycke som täcker huvudet och hela vägen ner till fötterna. Men hela ansiktet visas. Vanligast i Iran, Irak.

-Burka, Ingenting visas, ett nät är för ögonen så att kvinnan i alla fall ska kunna se ut. Vanligast afganistan, pakistan etc. Förknippas väl framför allt med talibanerna (dom galningarna)

Här har ni några bilder på de olika typerna:


(burqa x2, hijab och chador)

Kan tilläggas Koranen igentligen inte föreskriver användning av hijad eller burka, det som står (rätta mig om jag har fel) är egentligen bara att kvinnan skall klä sig anständigt. När väl Islam etablerades och började sprida sig var detta med sjal ngt som redan fanns etablerat rent kulturellt i de områdena och blev något som har levt vidare och sedan blivit en del av islam (av olika anledningar). Något som givetvis i vissa avseenden har blivit något kvinnoförtryckande, men inte på ett sätt så man kan säga rätt och slätt egentligen att det är ett kvinnoförtyck. Men visst finns det en skillnad mellan att välja att bära hijab, eller chador och att tvingas till det. Där emot burka, känner jag mig personligen väldigt skeptisk till. Den tar ju bort allt vad personen är, vad kvinnan är. Inga former, kroppsdelar, inte ens ögonen...stort tvek på det alltså, stort.

Från det ena till ngt helt annat.

Jag har börjat slänga mig med medelålderskvinnors uttryck som:

-Sug på den
-Vilken fest vi kommit på
-Känna pulsen

Och liknande. Det går bort alltså. lägg ner.

Nu måste jag återgå till allt jag har att göra.

Ikväll blir det ki-box ikväll. ser fram emot träningsverk imorgon. Imorgon för den delen har vi krut, den ungdomsgrupp jag börjat engagera mig i Lötenkyrkan här i Uppsala. En bunt gymnasiefolk.

Vi skall ha biblisk maskerad middag imorgon, vad i hela friden ska jag klä ut mig till? Förslag?


Kommentarer
Postat av: ankan

jag saknar dig. nåt vansinnigt, men jag har slutat säga att jag ska hälsa på när jag vet att jag inte kommer orka. så fort jag bor själv så e det bara att dyka upp...vet inte när det blir dock.....men jaja, allting har sin tid...älskar dig!!

Postat av: ankan igen

Låt den stå kvar. Det e lite balsam för min sargade själ att veta att den finns där...älskar dig!!

2009-02-26 @ 19:04:13
Postat av: anni

intressant. faktiskt. speciellt efter som jag har rast och är på lektion, jag är riktigt tokig jag! så jag vill gärna höra allt annat än information om exel!

2009-02-27 @ 10:13:53
URL: http://jajks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback