Liturgi

Idag har vi pausat från universitet och påbörjat en ny kurs på Johannelund, eller pastoralt moment om vi skall vara exakta. En introduktionskurs i Liturgik.


För det första. Underbart att vara tillbaka på J-lund. Borta bra, men hemma bäst känsla. Sen är det verkligen sån skillnad med lärare som faktist levande har en tro bakom sin lärarroll. Så jag myste hela förmiddagen.

För det andra  tycker jag detta med Liturgik är ett väldigt intressant ämne. Liturgik handlar om Gudstjänstens ordning, uttryck osv. Ex. på Liturgik kan vara nattvardsordningen, hur den är uppbyggd med så kallade beredelseord, syndabekännelse, trosbekännelse etc, psalmerna man sjunger, böner, att stå och sitta, liturgiska kläder osv. Och all liturgik...nästan bär ju på en berättelse, eller en symbolik. Det är menat att ha en funktion. Att hjälpa oss att närma oss Gud, att ge Gud plats att närma sig oss. Att tillsammans mötas, betjäna varandra med våra olika gåvor.

Liturgi är ju något som egentligen finns i ALLA de kristna traditionerna men de kan ta sig i väldigt olika uttryck. Sv. Kyrkans liturgi är något som är väldigt nytt för mig eftersom jag har en frikyrklig bakgrund. De liturgiska kläderna, processioner, hela nattvardsordningen, stå, sitta, buga, kläderna prästerna har på sig, nattvardsbordet och alla dukar, tyger, färger... men jag märker ju mer jag lär mig om liturgins bakgrund och symbolik att hela Liturgin i sig säger SÅ fantastiskt mycket om Gud, om vem han är, om vad han gjort, om vem jag är... och jag önskar lixom att jag fått lärt mig mer om det tidigare. Helt plötsligt får delar i Gudstjänsten som innan kännts som tomma och onödiga en funktion och en mening och jag kan delta med hela mig på ett annat sätt.

lite diffus kanske...måhända.

Jag frågar mig dock om litugin får den funktion den kunde ha när så få egentligen förstår vad den står för? Inte för att allt måste förstås helt och fullt... skapar liturgin plats för möte mellan Gud och människa, för vilka människor?



Nej men oj. Nu måste jag gå. Ska äta med ede, sara och...vem va de med??
Hej svejs.

Ha en fin fredag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback