2 Advent.

Här sitter jag, med en kall cola vid min sida och två tända ljus. Det är ju ändå andra advent. I fredags hade vi christmas carol service på Wycliffe. Det innebar massa, massa levande ljus, bibeltextläsning från syndafallet till profetiorna om Jesu ankomst (över 500 år innan han föddes!!)och tillsist berättelen om när Jesus själv föddes och från den stunden blev ordet kött och bodde mitt ibland oss.
 

I fredags var det även sista dagen på week 8. Alltså michaelmas terms slut. Så det var lite skolavslutnings känsla. Nästa vecka är week 9, och består av tema vecka i församlingplantering, och jag har massa kvar att skriva och läsa, så jag tar lov först 20 december :).

Denna perioden kallas här Oxmas. Eftersom terminen slutar så tidigt så är det om att hela Oxford tar ut julen i förskott. Det är julmarkander, överdådiga julgranar, julmusik och konserter, christmas party. Ska på 2 stycken tror jag innan jag åker hem :). Det är en fin tid, dessutom töms Oxford på lite studenter vilket gör biblioteken lite tommare, SKÖNT!

Förra helgen var älskade Lina här och hälsade på. Hon bor ca. 2 tim från Oxford så hon kom hit på dagsbesök. Vi strosa runt, år megahamburgaren och fnittrade och pladdrade. Mycket trevligt, fin tös det där.

På kvällen då Lina hade åkt mötte jag upp min fina vän Nadine (så fint namn). Vi var både trötta, men gick en promenix genom ett vackert kvälls oxford till trendiga området Jericho och satte oss på en pub med ett glas vin och pladdrade. Det va sjukt mkt folk så vi trängde oss tillslut ut och tog oss till G&Ds café på hörnan av vår gata (lite vänner serien känsla.dock ingen soffa) och tog ett latenight snack, men höll båda på två på att somna för att vi va så trötta.



Sen kom första advent som spenderades i kyrkan, såklart. Jag har ingen ljusstake, så då tar vad man har :)!


Veckan har till mesta del bestått i plugg, samlingar på wycliffe, den ena efter den andra. I fredags lyckades jag predika på engelska i min preaching class. Applåder tack! Va löjligt nervös innan för vara helt luddig för att jag gjorde det på engelska. Men det gick riktigt bra faktiskt och jag kände mig ganska hemma i "Rollen" faktist. Uppmuntrande känsla. Fick mkt bra respons och väldigt konstruktiv och bra kritik, så bra. Vi borde ha sån klass på Johannelund med. Väldigt bra övning, särskilt då man får respons på teologin i det man predikar, innehållet, tips på liknelser etc. Väldigt bra.

I torsdags höll jag och Nikolaj ett gemensamt bibelstudium på international pastorate, så vi skulle kunna kalla denna veckan predikoveckan ;).

I fredags kväll var det Revue på Wycliffe, de hade gjort om hela matsalen. Byggt en scen och grejer. Det var roligt, internt och nördigt. Så som det skall vara. Lite som våra hemaftonar på Jlund :). Haha. Jag är ju ny här så kände inte igen alla skämt, men fattade hur de drev med lärare, studenter, kristendom etc. Kul!

 Denna va min favoritsketch. "The crime of Christianity" skratta så jag grät. Mitt i hade de paus och bjöd på mullet wine och mincepie. Första gången jag åt mincepie. Det var mkt godare än jag trodde, mullet wine va också gott. Glögg är något godare, men detta funka helt klart det med.

Igår va jag på ett nästan helt tomt Bodelien och skrev. På kvällen va vi några tjejer som laga mat i ett av husen här och tittade på x-factor. Soft kväll. Idag har jag sovit(!) och tagit det lugnt. Snart är det dags för gudstjänst x2. Sista late service ikväll!

Jultids saknar:
Pepparkakor
LUSSEKATTER(!!)
Min katt
Mer levande ljus
Tomteskum
Svensk glögg
Snö!

Puss!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback