Bra dag

Hej,

Denna dagen har innehållit flera bra saker.

1. Vi pysslade på fellowship groupen idag. På temat att Jesus är Kung och att vi som hans barn är kungligheter. Vi fick i uppgift att tillverka vår egen krona. Alltid fantastiskt kul att se vuxna teologer göra a) Röra sig i takt till musik. b) Tillverka saker med händerna. Idag fick jag bara se alternativ b. Men det var enastående. Emma fyllde golvet med papper, klistermärken, lim och saxar och satte igång oss. Så skönt avbrott från alla fina ord och allt.




Här har vi en av de färdiga kronorna. Enastående!



Efter fellowship groupen har dagen varit ganska vanligt. Vädret har varit enormt grått och fuktigt och ruskigt. Jag har läst och sedan varit på ett seminarium i Församlingsplanering. Idag diskuterade vi vad som definerar mission och vad som är essensen av kyrkan. Intressant seminarium indeed.

2. På tisdag eftermiddagar brukar vi ha mässa (Gudstjänst med nattvard). Men idag var det istället "Chapel for all ages" Så istället för att vara i kapellet hade en av föreläsningsalarna tömts på stolar och fyllt med kuddar, barn och fruar till studenter och studenter. Allt i ett härligt kaos. Vi sjöng sånger med rörelser och barnen var med och svara på frågor, predikan dramatiserades med både skådespelare och puppits. Som att vara på söndagskola, så uppfriskande!


Här är precis innan det drar igång, alla ser härligt slut ut. Skulle tatt kort när alla stod upp och dansa. Där fick vi med alternativ a. Se teologer röra sig till musik! :D!

Dessutom satt jag med underbara Alice från Uganda som är här bara för denna terminen. Kommer bli så tomt när hon åker. Hon sprider så mycket energi och värme!



3. Eftersom det är tisdag idag, så är det postgrad i St. Aldates. (Studentsamling för postgradstudenter, middag, undervisning, lovsång och umgänge. Ni skulle bara veta vad mkt intelligenta människor som sitter i det rummet. Såna som kikar på läkemedel för cancer och sånt.) Idag hade vi särskild kväll, med inbjuden talare. Ingen mindre än Professor
John Lennox.
Hämtad

Vilken fin man han är. Han är alltså professor i Matematik, har typ alla möjliga degrees och är dessutom varmt troende. Han reser runt och argumenterar för den kristna tron runt om i världen med ateister som Richard Dawkins, Peter Singer etc. Han gör det med sån genuin kärlek och klart intellekt. Beundransvärt!
Innan hela middagen drog igång gick han runt och minglade och hälsade på folk och samtalade med den ena nya efter den andra. Mycket ödmjukt av honom. Han kom även fram och hälsade på mig, till min glädje. Han frågade var jag var ifrån, och när jag sa Sverige lyste han upp och sa:
"Åhhh, Jag talar inte svenska. ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio, elva, tolv and stop. I know no more. You see the first foreigner I met was from Sweden." Så härlig.

Efter middag och efterrätt, rev han av ett ca. 50 minuter långt talk om tro och vetenskap, Gud och vikten av att ställa frågor. För att göra en värdelös sammanfattning. Haha. Bra va det i alla fall. Det var säkert 200 pers på plats.

Om ni vill höra mer av och om honom är www.youtube.com fullt med klipp med honom. Han har även en hemsida där man kan läsa en del av hans texter.

Jag har precis kommit tillbaka efter denna mycket stimulerande kväll. Ska nu försöka ta min överaktiva hjärna och försöka lugna ner den till sömnläge.

Hur har eran dag varit?


Kommentarer
Postat av: Anna

snälla snälla snälla bli kompis med en as smart människa som jag kan argumentera emot mig om tex blindtarmen när jag hälsar på.

Eller vem som helst egentligen. som är smart. som man kan vara bitsk emot.

Postat av: Anna

vad jag gjort idag:

- myst med din katt

- vart på biblioteket

- sökt jobb

- fikat med anton och robin

- besökt sarah

- tittat på house

- köpt ett paket cigg efter några dagars uppehåll.

2011-11-08 @ 23:49:53
Postat av: Pastor Peter

Jag inledde dagen med att bli riktigt arg på min äldsta son som inte tog på sig skorna när vi hade bråttom. Spenderade sedan dagen på kontoret framför datorn och i telefon. Åkte på em och hämtade pojkar på skola och dagis. Tog med mig den yngsta till tandläkaren. Hon fixade mig men min son vägrade öppna munnen. Vi ska dit igen i januari bestämde vi. Handlade på vägen hem och var sedan hemma resten av kvällen. Fixade mat till familjen. Diskade. Spelade lite luffarschack med den äldsta. Gick sedan ner i källaren och slipade tak och fyllde skarvar med fogmassa. Tog mig upp till lägenheten igen och kokade en kopp the. Satt en stund vid datorn och synkade lite av veckans tider och aktiviteter med hustrun. Ringde och pratade med mina föräldrar. Satt och förberedde söndagens predikan. Surfade in på FB och kom därifrån in på din spännande blogg. Så kul att läsa om allt du får uppleva. Nu är det hög tid att gå och lägga sig. Imorgon ska jag få vara med på en serbisk/ortodox begravning. Det ska bli intressant. Lev väl!

2011-11-09 @ 00:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback